Holešovické včely blogují

27/5/2017 - Letná roste

Letná roste

Letná roste


Jak a proč vážit včely
https://www.vcely.org/viewtopic.php?f=80&t=188

Žluna na střeše

Tak nastalo to, čeho jsem se dlouho obával, v zimě moje včelky navštívila žluna. Naštěstí došlo jen k materiálním škodám, včelky navzdory tomu, že je decimovala žluna tak vyzimovaly. Doposud jsem si myslel, že se žluna mezi zástavbu neodváží, bohužel příští rok budu muset zabezpečit úly tak jako to dělám na svém stanovišti na chalupě.

Žluna na střeše

Žluna na střeše

Novoměstský krajáč – bohatství našich regionů, Včelaření ve městě,


na středu 21.9. od 18h v Komunitním centru Kampa (U Sovových mlýnů 8) http://www.kckampa.eu/


Chov včel ve městě na střeše
Reportáž TV Prima
A ješte veselá příhoda z natáčení


Upatlané ruce. Vytáčení medu jako komunitní záležitost a vrchol včelařské sezóny
Reportáž rádia Wawe z našeho medobraní

Pražští včelaři staví úly na střechách domů
Reportáž TV Praha


Den dětí
4. května 2016 proběhl den dětí na Žežulce


15.04.2016 článek v Lidových novinách



Přednáška včely v Parku
6. února 2016 se uskutečnila přednáška včely v Parku. Více



Česká Televize
Venkov ve městě


Česká Televize
Úl



Den dětí
31. května 2015 proběhl den dětí na Žežulce



Den Země
18. dubna 2015 propagace na akci proběhla zde a zde.

Přednáška včely ve městě
28. března 2015 se uskutečnila přednáška včely ve městě. Více
Přednáška včely na střeše

Tento způsob ledna zdá se mi poněkud nešťastný



Holešovické včely expandují do Vršovic

Vše začalo tak, že mě Jakub oznámil, že by se rád stal městským včelařem a chtěl by si vše vyzkoušet od píky nebo spíše od oddělku. S Jakubem jsme se znali z předchozích přednášek v Toulcově dvoře a přes organizaci Kokoza. Nabídl jsem mu, že vše připravím a pod mým vedením ho nechám vytvořit si svůj první oddělek z mých holešovických včel. Při převozu včel v rámci kraje není potřeba žádných veterinárních povolení, tedy hned jak si Jakub vyřídil všechny potřebné formality a nakoupil základní vybavení, tak jsme mohli začít. Včely z ulice Veletržní 17 se odstěhovaly do ulice Oblouková 16 a jak se jim tam daří vidíte na fotkách, více zde.

Holešovické včely expandují do Vršovic

Začátek akce. V popředí je nástavek do kterého budou převěšeny plásty se včelami a plodem, v pravé části fotogravie jsou produkční včely odkud budou tyto plásty odebrány a nahrazeny mezistěnami. V levé části vzadu si můžete všimnout oddělků, které byly vytvořeny o pár týdnů dříve.

V přírodě se včely rozmnožují rojením. To probíhá tak, že si včely ještě v úle vychovají novou matku a stará matka pak s většinou létavek a hlavně zásob odlétá pryč, najít si nové stanoviště. Tento způsob rozmnožování je pro včelaře nevýhodný, neboť tím přijde nejen o zásoby medu, ale i o včely létavky, které by byly schopné nanosit spoustu dalšího medu. A prvoroje jsou schopny odlétnout i několik desítek kilometrů, dohledat je bývá pak obtížné. Proto včelaři rozmnožují včely tzv. oddělky. Zájemcům doporučuji knížku F. Pohl, Úspěšné včelaření. Já osobně dělám oddělek tak, že si den předem z plodiště vyjmu vytipované plodové plásty, ty pečlivě ometu (abych náhodou s plásty nevzal matku) a dám je nad mateří mřížku. Přes noc se za plodem stáhnou mladušky (matka neprojde mateří mřížkou) a já tyto plásty i se včelami převěsím do nově připraveného úlu. Dá se také použít speciální miniúlek zvaný plemenáč, jedná se ale o jednoúčelovou věc, která slouží měsíc v roce a 11 měsíců překáží. Proto je výhodnější využít to co máme, tedy běžného nízkého nástavku. Včely se do nového úlu uzavřou minimálně na den, aby poznaly pocit osiření (nepřítomnost matky). Nyní si začnou včely samy stavět tzv. matečníky a vychovávat novou matku. Vychování nové matky trvá 16 dní. Já většinou včely předběhnu a do úlu vložím předem připravený tzv. zralý matečník, ze kterého se matka vylíhne do 2-3 dnů. Většinou si kupuji matečník u profesionálních včelařů, kteří rozchovávají čistokrevné linie z inseminované matky. Mám tak jistotu, že se mi chov nezvrhne a výsledné včelstvo bude mít požadované vlastnosti danné linie. Nevíce se mi osvědčila linie Singer. Nově vyběhlá matka si v úle zjedná pořádek (zničí všechny ostatní matečníky - potencionální sokyně) a po návratu ze snubního proletu začíná klást.


Tvorba oddělku

Jakub si sám vyjímá plásty, které jsem den předem vybral a označil připínáčky


Holešovické včely expandují do Vršovic

Poslední chvíle doma v domě Veletržní 17 na střeše před cestou na nové stanoviště


Holešovické včely expandují do Vršovic

Cesta na nové stanoviště - malý krůček pro člověka, ale velký skok pro včelstvo


Holešovické včely expandují do Vršovic

Poprvé na novém stanovišti


Holešovické včely expandují do Vršovic

V okolí je dost zeleně, která poskytne nektar i pyl a zaručí, že městské včely nebudou strádat
 

Holešovické včely expandují do Vršovic

Tak holky ráno vám otevřeme očko a první pátračky se budou moci seznámit s novým okolím

Zde vidíte jeden nástavek úlu Langstroth nízká varianta 2/3, nízké oddělkové dno a plechovou stříšku. Tato sestava se nejlépe osvědčila pro městské včelaření. O kvalitách úlu Langstroth vypovídá fakt, že 80% celosvětové produkce medu pochází právě z tohoto typu úlu. Pro zvolení nízké varianty nástavku hovoří zase to, že se s nimi lehko manipuluje, což oceníme zvláště na střechách, balkonech a stísněných městských dvorcích. Tuto sestavu jsem koupil celou od pana Nerada, protože nás tlačil čas (pan Nerad Vám jakoukoliv sestavu přiveze až do Prahy). Pro případné zájemce bych doporučil cenově výhodnější nízké dno (které si zručný kutil snadno zhotoví sám), lepší stříšku s vyšším lemem a izolovanou polystyrenem (bude do ní pražit slunce). Nízké dno je jen provizorní řešení, protože jakmile se včelstvo rozroste na dva nástavky, doporučuji dát ho na zasíťované varroadno. Nástavek od pana Nerada je ale to nejlepší co na českém trhu je, na něm bych nedoporučoval šetřit (i když i nástavek se dá zhotovit svépomocí, nebo koupit levněji). Dále není vhodné aby nástavek stál přímo na zemi, mě se osvědčil rám opatřený kuchyňskými nožičkami (viz úvodní fotky). Úl se tak dostane do výšky asi 30cm nad zem, nevzlíná k němu voda a pomocí nastavitelných nožiček je možné dát úl do vodováhy, což je velmi důležité, neboť pokud máte úl nakřivo, tak se Vám začnou kroutit mezistěny, v případě volné stavby se dílo nepotká s dolní loučkou rámku a při krmení se bude sirup vylévat z krmítka.


Holešovické včely expandují do Vršovic

Včely staví první dílo

Oddělky mají vždy naspěch, je potřeba mnoha nových buněk aby matka měla kam klást a aby bylo kam uložit zásoby. Vzhledem k tomu, že v oddělcích je nedostatek létavek, které by potřebné zásoby opatřily, je potřeba oddělky krmit buď roztokem cukru a vody (1:1), nebo použít invertní krmiva (na letní krmení oddělků bych se invertů nebál, ale na zimu s nimi krmit nedoporučuji). Na dokrmování oddělků se mi osvědčilo rámkové krmítko ve dvourámkovém či jednorámkovém provedení s keramzitem coby plovákem. Produkční včelstva na zimu doporučuji krmit řeckým krmítkem. Pokud by měl oddělek nedostatečný přísun zásob, matka by omezila plodování a oddělek by do zimy nešel v dostatečné síle a bylo by ohroženo jeho vyzimování.


Holešovické včely expandují do Vršovic

Kontrola nového díla

Holešovické včely ve Vršovicích

Mlaná matka na novém díle


Přednáška v Toulcově dvoře
Na akci pořádané Toulcovým dvorem, jsem uspořádal přednášku na téma máme rádi včely, máme rádi med. Info také zde.

Přednáška v Tolucově dvoře

Přednáška v Tolucově dvoře

Přednáška v Tolucově dvoře


Zažij město jinak

Na akci pořádané neziskovou organizací Kokoza v rámci projektu zažij město jinak, jsem uspořádal přednášku na téma včelaření ve městech. Info také zde.


kokoza

kokoza

kokoza

kokoza

kokoza



Přelarvování
tady

Medobraní

Konečně nastal čas medobraní, období kdy v rámci boje za lepší a spravedlivější společenský řád, jsou hmotné statky znárodněny těm, kteří se o ně svoji pílí zasloužili a jsou následně přerozděleny mezi lenochy a lemply, kteří vší té píli a pachtění jen z povzdálí přihlíželi....


Snůška začíná

4. května byl prvnímu úlu nasazen medník, tedy nástavky oddělené od zbytku úlu mateří mřížkou, které budou sloužit pouze k ukládání medu, který bude následně včelám znárodněn.

úly

alča

já

Záměna pořadí nástavků
Další podrobnější prohlídku jsme udělali hned po Velikonocích. Vzhledem k tomu, že již skoro 14 dní kvetou třešně tak jsme přistoupili k záměně pořadí nástavků. Včelky byly hodné, a bylo vidět že se činí, mezistěny většinou postavené a zanesené sladinou.
duben

Před zákrokem

rozdělávání kuřáku

Příprava

matka Praděd

Matka Praděd označená s přistřiženým křídlem

Singer

Matka Singer, zatím neoznačená a nepřistřižená

já

Alča

hotovo

Hotové dílo

První prohlídka
Poslední víkend v březnu proběhla první prohlídka. Vše vypadá dobře, zásob je dost, matka ploduje. Dolů jsem dal jeden nástavek mezistěn aby se holky nenudily, kdyby pěkné počasí pokračovalo.
alča

já

je to tu


Březen z úlu vylezem
Půlka března a včely létají jak o život. Zatím jsem jen zkontroloval zásoby přes strůpkovou fólii a vypadá to že jich mají dost. První prohlídku nechám na později.

včely

včely

včely

napaječka

Napaječka


První prolet
2. března jsem zaznamenal první prolet. Při prvním proletu včely poprvé vylétají z úlu se protáhnout, krátce obletí česno a rychle se vracejí do úlů. Při prvním proletu si včely také vyprázdní své výkalové váčky.

první prolet

Únorové mrazy
V únoru nečekaně uhodily mrazy, skoro 3 týdny bylo -20 C. Pro jistotu jsem včeklám zavřel očka a doufám že mají dostatečné zásoby aby zimu přežily.

unor

14. února 2012

unor

7. února 2012

Odběr měli
Každý včelař v ČR má povinnost od 15. ledna do 15. února posbírat měl a poslat na vyšetření. Vzhledem k tomu, že jsem v létě léčil kyselinou mravenčí a včas fumigoval Varidolem, tak má měl je letos bez varroázi. Vše o mém léčení je dohledatelné zde.

měl

Měl a mrtvé včely na podložce

chumáč

Letmý pohled na včely v chumáči

Požár v čínské restauraci, leden 2012
Dne 14. ledna 2012 vypukl v protilehlé čínské restauraci požár. Celé okolí bylo kontaminováno štiplavým kouřem, doufám  že to včelky v přezimování moc nevyrušilo. Bohužel letošní zima je teplá tak uvidíme.
z

u

f

f

Přede mnou stíny se dlouží a nad krajinou krouží...
Přichází chvíle odpočinku, snad dá Bůh a na jaře se spolu ve zdraví opět setkáme... God Save the Queen...

u

u

vc

v

v

Žluna ve Stromovce
Při procházce ze Sandym jsem 14. listopadu ve Stromovce viděl žlunu zelenou. Je to obávaný škůdce, který dokáže vyklovat do úlu díru a zničit včely. Doufám, že zůstane pěkně zde v parku a mezi domy se nedováží. V každém případě zkusím zapřemýšlet nad nějakou ochranou.
Zluva


Úl po přemístění na jižní stranu, říjen 2011
Na základě doporučení jsem přesunul úl na východní stranu. Jednak prý včelky česno na východ rády a také komín blízko úlu bude brzy aktivní tak aby nebyly přes zimu moc vykuřovány.
ul

ul

ul

Pohled směrem na Bohnice

ul

ul

Pohled směrem na sv. Antonína

ul

Pohled směrem na Žižkovský vysílač


První fotky nově přivezeného úlu, srpen 2011
Nápad chovat na střeše domu se mi honil v hlavě už dlouho, ale sám jsem si dát včely na střechu netroufal. Naštěstí se do domu přistěhovala včelařka Alena a tak jsme se včelařením na střeše začali. První umístění úlu bylo na západní straně domečku se strojovnou výtahu. Včely se nalézají zde.

ul

ul

Ul

ul

ul

ul

ul

ul

Jak to všechno začalo?
Včelařit začal můj otec někdy v roce 1975. Od té doby jsem se motal kolem včel a tyto malé potvůrky oblíbil.

vcela
Zpět na hlavní stránku
vcela

Copyright (c) 4. srpna 2011 by Miloš Vondruška. Design by Webmaster
Související linky:

Hradčanské včely
Hobby včelař
Alternativní včelař
Bees in your garden, honey on your toast!
Med ze strechy proti alergiím v New Yorku